Padł serwer, czyli koszmar każdego właściciela strony www. Jak zaradzić katastrofie?

Data wpisu: 03.10.2018
Zdjęcie główne #1271 - Padł serwer, czyli koszmar każdego właściciela strony www. Jak zaradzić katastrofie?

Warto sobie uzmysłowić pewną dość istotną kwestię: nie ma w 100% pewnej usługi hostingowej. Serwery to urządzenia elektroniczne, które w każdej chwili mogą ulec awarii i po prostu przestać działać. Tego nie da się do końca przewidzieć, dlatego każdy profesjonalny dostawca hostingu musi podejmować konkretne kroki w celu zminimalizowania ewentualnych strat swoich klientów. Sprawdź, czy Twój dostawca Ci to zapewnia.

Często wykonywane kopie zapasowe strony

Kopia zapasowa to pierwsza linia obrony przed skutkami awarii serwera, ale także ataku hakerskiego. Dysponując takim backupem możemy błyskawicznie przywrócić poprzednią wersję witryny. Oczywiście kluczowe znaczenie ma tutaj to, kiedy została wykonana ostatnia kopia zapasowa.

O ile w przypadku stron wizerunkowych nie jest zbyt istotne, czy przywrócimy wersję sprzed godziny czy sprzed tygodnia (najwyżej trzeba będzie jeszcze raz opublikować jakiś artykuł na blogu), o tyle dla właściciela sklepu internetowego czy portalu może to być wręcz gardłowa kwestia. Dostawca hostingu powinien zapewnić częstotliwość aktualizacji dopasowaną do specyfiki strony – wykonywanie backupu raz na dobę nie jest wcale przesadą.

Monitoring dostępności usługi

Rola dostawcy hostingu nie kończy się wraz z umieszczeniem strony na serwerze i pobraniem opłaty za cały okres abonamentowy. Firma ma również obowiązek stałego monitorowania, czy serwer działa poprawnie, czy nie został zaatakowany itd.

W momencie stwierdzenia awarii administrator serwera musi podjąć natychmiastowe działania – czasami usterki udaje się usunąć na tyle szybko, że nie ma nawet konieczności informowania o tym klientów.

Oczywiście tak szybka reakcja będzie możliwa wyłącznie wtedy, gdy firma hostingowa ma zbudowane zaplecze do monitorowania dostępności usługi. Każdy właściciel strony powinien otrzymać bezpośredni kontakt do zgłaszania wszelkich awarii. Profesjonalni dostawcy hostingu korzystają także z własnych programów monitorujących stan sieci i alarmujących o usterkach.

Koła ratunkowe na czas poważniejszej awarii

Może się zdarzyć, że awaria serwera jest na tyle poważna, iż nie da się jej usunąć np. w kilka godzin. Dostawca hostingu musi być przygotowany na takie sytuacje i uświadomić klienta, jak ważne jest posiadanie dodatkowych zabezpieczeń, niezależnych od głównej usługi serwerowej. KAŻDY właściciel komercyjnej strony www powinien m.in.:

  • Uruchomić zapasowe adresy e-mail w usługach zewnętrznych (np. Gmail czy Outlook);
  • Korzystać z alternatywnych kanałów komunikacji z klientami (media społecznościowe, Skype i wszystko, co nie jest bezpośrednio powiązane ze stroną www);

Są to najprostsze, ale jednocześnie skuteczne sposoby na to, by przetrwać trudny moment usuwania awarii serwera i braku dostępu do strony oraz jej zasobów.

Autor wpisu: Soluma Hosting, Maciej Dzieniszewski